tirsdag 2. oktober 2012

Stasjonsarbeid

Jeg jobber mye med stasjonsarbeid i klassen. Etterhvert har jeg fått god erfaring med å lage norsk og matematikk stasjoner. Jeg blander også inn andre fag under stasjonsarbeidet, dette gjor at arbeidet blir variert og motiverende. En treffer flere i forhold til mestringsfølelse. Elevene føler at de mestrer noen ting bedre enn andre ting.

I går hadde jeg stasjonsarbeid med 5 ulike stasjoner. Elevene er 15 minutter på hver stasjon.
  • Lærestyrt stasjon. Jeg hører elevene i leselekse
  • Matematikkstasjon. Et ark med em matematikk oppgave. Tegning av en klovn, hver del av klovnen har et regnestykke. Når de har regnet sammen tallene og fått svaret må de se nederst på arket og lese hvilken farge akkurat den summen har. Deretter fargelegger de delen i rett farge.
  • Lesestasjon Barna leser i en selvvalgt bok fra biblioteket.
  • Engelskstasjon Colours. Barna skal finne rettfarge til rett bilde. De må lese fargen og si den høyt.
  • Iktstasjon.  http://web2.gyldendal.no/multi/1-4/. Vi jobber på hver vår pc på multi sidene. De er suplement til lærerverket.
Både elevene og jeg ser fram til dagene vi har stasjonsarbeid. Glade ansikter overalt.

2 kommentarer:

  1. Virker som et spennende opplegg Trude. Gode tips å ta ed seg på veien:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det!
      Det fungerer iallefall godt i min gruppe.
      Kjekt å høre at jeg kan gi tips til andere.

      Slett