tirsdag 23. oktober 2012

"Å tømme bildet for ord"


I min 2.klasse har vi begynt med "å tømme bildet for ord".
Det vil si at elevene har et bilde foran seg og skriver ned det de ser på bildet.
Elevene er på ulike nivåer i skriveutviklingen, så tekstene blir forskjellig fra elev til elev. De enkleste tekstene har korte setninger som, "Gutt, lampe...", videre har vi tekster som, "Jeg ser en gutt, jeg ser ei lampe...". De mer fyldige tekstene er som små fortellinger. Det er helt greit og naturlig at barna gjør dette ulikt. Det viktigste er at elevene faktisk skriver. Jeg retter ikke på skrivefeil, men ser på forståelsen elevene har av det de holder på med. Positive framovermeldinger blir alltid gitt.
Dette arbeidet gjør vi både skriftlig og på pc.
Fokus er skriveglede.

5 kommentarer:

  1. Synes det er så bra at du har fokus på skriveglede og positive fremovermeldinger i skriveprosessen. Man må alltid tenke på hva som er målet med oppgaven. Er målet å produsere tekst og øve seg på å skrive, blir det feil å kikke på skrivefeil. Får elevene en følelse av at de gjør mye feil, vil skrivegleden bli borte. Det vil også bli vanskelig å øve opp skriftlig kreativitet og fantasi.Er målet derimot rettskriving, vil det være rett å kikke på skrivefeilene. Men da har man øvet mye på rettskriving i forkant, får vi tro.

    SvarSlett
  2. Synes dette var en god oppgave! Det å tømme bildet for ord har jeg ikke hørt om før, så det er gøy å høre om hvordan du jobber. Alle barna kan jo se noe på bildet som de kan fortelle om, skrive ord eller setninger om, og på den måten kan alle mestre det de jobber med.

    SvarSlett
  3. Svært trivelig og lærerikt å få "besøke" din 2. klasse. Fint at de også får skrive på pc. Jeg tror at noen (mange?) elever skriver "lettere" da. Hvikle bilder bruker du? Jeg ser for meg mange muligheter med bilder du eller elevene har tatt selv.

    Gode kommentarer over.

    SvarSlett
  4. Jeg er så enig så enig, Synnøve. Mestringsføleslen hos barna er gull verdt. Jeg bruker å si at de er alle forfattere, da sitter de der stolte og med et smil om munnen. Så søt :)

    Takk, Beape! Ja, det er en god oppgave nettopp fordi den passer til alle.

    Takk til deg også Thomas! Kjekt at det jeg skriver er interessant og gir ideer til andre. Vi har hittil brukt fantasibilder som jeg har funnet passende.
    Tanken etterhvert er at de selv skal få ta bilder og skrive ut i fra disse. I forkant snakker vi om viktigheten av å vurdere rett og se for seg hvordan bildet blir. Kommer det til å være noe på bildet de kan skrive om? God trening av vurderingsevnen. Det er viktig å være bevisst det en holder på med.

    SvarSlett
  5. Kjempeartig å høre historier fra en lærers hverdag og samtidig få gode tips til undervisningsopplegg. Jeg hadde heller ikke hørt om det "å tømme bildet for ord". En oppgave man kan bruke for alle trinn alt etter hvilke bilder man bruker og tema for aktiviteten. Man kan jo i høyere trinn også legge inn sjanger? Min datter på videregående fikk nettopp i oppgave å fortelle om kastanjen i Versailles. det var et bilde av en kastanje som lå på bakken i parken utenfor slottet i Versailles, spennende og utfordrende! Men klare mål og vurderingskriterier må henge sammen. Når man jobber i småtrinnet er det i aller høyeste grad skrivegleden man må ivareta ved en slik oppgave. Takk for at du deler dine erfaringer med oss andre :)

    SvarSlett